Зімняя вішня

Литература
Вядомы сваей разнастайнай творчай дзейнасцю Зміцер Вішнёў у снежні выдаў паэтычны зборнік з назвай «Шоргат жукоў». Часопісу КУ паэт расказаў і пра новую кніжку, і пра вар’яцтва, і пра тое, чым нам усім займацца яшчэ 50 гадоў.

Літаратар, мастак, выдавец. Менавіта ў такой паслядоўнасці. Найперш прыярытэтныя для мяне – літаратура і мастацтва. Выдавецкая дзейнасць –ужо потым. Яна мяне таксама цікавіць, бо нагадвае ў нечым рулетку. Толькі катэгорыі пройграшаў і выйграшаў тут вымяраюцца інакш – добрымі і кепскімі кнігамі. Акрамя неверагоднай занятасці, выдавецтва выцягвае шмат нерваў. Няма анічога страшней за тэчкі, апухлыя ад бясконцых папераў. Пад гэтымі стосамі дакументаў можна падохнуць. Не хочацца ператварацца ў чыноўніка. Ты займаешся адкрыццём імёнаў, дапамагаеш камусьці і забываешся на ўласную творчую рэалізацыю. Апошнія два гады я вельмі мала працую над жывапіснымі палотнамі і літаратурнымі тэкстамі, бо страшэнна не стае часу. Гэта прыкра і, на мой погляд, недапушчальна.

Ёсць розныя тэарэтычныя трактоўкі графаманства. Як ты як выдавец размяжоўваеш, дзе сапраўдная творчасць, а дзе штучнасць?

Што такое графаманства? Па слоўніку Даля, «графаман» – гэта чалавек, які імкнецца да напісання твораў. За апошнія дзесяцігоддзі адбылася трансфармацыя гэтага тэрміна, і ён набыў негатыўнае адценне. Цяпер, калі кажуць «графаман», часцяком маюць на ўвазе няздарнага чалавека. Калі ў выдавецтва перасылаюць на разгляд рукапіс, я не заўсёды бяруся вызначаць ягоны лёс. Бо, як кажуць у народзе, не з’яўляюся апошняй інстанцыяй. Напрыклад, у кніжнай серыі «Другі фронт мастацтваў» ёсць рэдакцыйная калегія, у якую ўваходзіць некалькі паважаных літаратараў – Валянцін Акудовіч, Міхась Башура, Ілля Сін, і рашэнні па выданнях серыі прымаюцца калегіяльна. Дарэмна некаторыя думаюць, што ўсё вырашаюць грошы – не заўсёды. У нас здараюцца прэцэдэнты, калі мы адмаўляемся ад супрацоўніцтва з аўтарам.

Ці ёсць такія ўчынкі, якія ты рабіў раней і ніколі не дазволіў бы сабе зараз? Адчуванне «я сталею» табе ўвогуле знаёмае?

Я думаю, што сапраўдны творчы чалавек застаецца на ўсё жыццё дзіцёнкам. З цягам часу прыходзіць пэўны жыццёвы досвед – і гэта файна. У маім разуменні, сталасць не ёсць нешта добрае – сталасць падобная нават да старасці. Яна мне нагадвае чалавека, які нясе канапу з побытам. Вельмі важна не бранзавець і не ператварацца ў дыназаўра! За свае ўчынкі, зробленыя раней, мне не сорамна. Я думаю, што тыя памылкі, якія рабіў, важныя ў маім лёсе. Мне думаецца, што варта казаць не пра сталасць, а пра ўнутраны рост. Бо калі яго няма – надыходзіць дэградацыя. Я пакуль з упэўненасцю магу сказаць, што не стварыў лепшых сваіх кніг і карцінаў. Адным словам: не дачакаецеся.

v

Прозвішча Вішнёў шмат у каго асацыіруецца з правакацыяй. Ці рабіў ты калі-небудзь правакацыю дзеля правакацыі? І ці няма ў любві да правакавання каранёў з дзяцінства?

Я думаю, што гэта заўжды ідзе з дзяцінства, і калі браць мяне  так, я з дзяцінства быў правакатарам. Але я ніколі не імкнуўся за формай. Памятаю, у дзяцінстве я часта прыкідваўся, што ў мяне баліць страўнік, каб не пайсці ў школу, каб маці чытала мне кніжкі.

У Беларусі на перформансы публіка ходзіць самая разнастайная. Ёсць людзі, абазнаныя ў мастацве, ёсць і непадрыхтаваныя да сучасных творчых эксперыментаў. Быў перформарны праект «Спецбрагада афрыканскіх братоў», каманда, у якую ўваходзіў і я, якая рабіла заўсёды досыць радыкальныя дзеянні. Да прыкладу, была серыя перформансаў з труной; падобныя візуальныя сродкі дапамагалі даследаваць культ асобы. На ўзроўні мастацкай медытацыі разлядаўся лёс фараонаў, дыктатараў. Потым была серыя перформансаў «Труп дыктатара». Напрыклад, падчас аднаго з іх я публічна ванітаваў крывёй, якая была насамрэч таматным сокам. Перад перформансам я выпіваў тры літры гэтага напою. Брутальна, але эфектна. Для некаторых падобныя даследаванні выглядалі блазнаваннем, «ха-ха», і яны не бачылі ўсёй глыбіні сэнсу – заўважалі толькі павярхоўнае. Але заўсёды знаходзіліся асобы, якія маглі ацаніць узровень прасторавага мастацтва.

Што адбываецца з культурай перформансу ў Беларусі цяпер?

Мне цяпер цяжка меркаваць пра сітуацыю з перформансам, бо ўжо некалькі гадоў я не сачу за падзеямі ў гэтай галіне мастацтва. Я адышоў ад гэтай прасторы прынцыпова.

Але паспрабую паразважаць. Увогуле, у нас гэты жанр, як і ў большасці еўрапескіх краінаў, відавочна перажывае крызіс. Хаця на заняпад перформанса ў Беларусі паўплывалі мясцовыя спецыфічныя моманты. Чаму я адышоў ад яго? Гэта было свядомае рашэнне, на якое паўздзейнічалі некалькі фактараў. У Беларусі адбылася прафанацыя гэтага мастацтва.

Раптоўна маладыя хлопчыкі і дзяўчаткі пачалі абзываць свае палітычныя п’ескі перформансамі, а потым, каб іх не садзілі ў турму, пачалі прыцягваць, як кажуць, за вушы, элементы элітарнага мастацтва. Псеўдаперформараў пачалі абараняць ад кратаў мастацкія крытыкі. Адным словам,бардак. Такі чыста беларускі кантэкст.

Варта адзначыць, што ў нас дагэтуль перформанс сур’ёзна не вывучаецца ў Акадэміі мастацтваў, няма кафедры перформанса. Ідуць даследаванні гэтага мастацтва толькі на ўзроўні аспірантуры. Гэта кепска.

І потым на адыход ад перформанса мяне падштурхнула моцная занятасць. Для сябе я вызначыў прыярытэты: жывапіс і літаратура. Не хочацца раскідвацца.

А як ты зараз прэзентуеш свае новыя кнігі? Без шоў, спецэфектаў?

Па вялікім рахунку, я не прыхільнік шоў. Я ж не займаюся бульварнай літаратурай, а спрабую зрабіць тое, над чым можна паразважаць, падумаць. Дастаткова шмат правакацый у саміх творах, таму я хачу проста нармальнага чытання, нават акадэмічнага выступу. Ёсць неверагодная колькасць кепскіх фактаў, калі аўтара пачалі псаваць гэтак званыя спецэфекты. Да прыкладу, я лічу, што гэта псуе імідж і рэпутацыю Іллі Сіна. Дзесяць гадоў таму ягоныя перформарныя выбрыкі былі арыгінальнымі, цяпер – не. І калі ён на прэзентацыі трансгрэсіўнай прозы «Тэатральныя дэманы» пачынае качацца па падлозе і выць, гэта падаецца нудным. На мой погляд, вышэйзгаданая кніга – адна з лепшых у галіне беларускай прозы за апошнія некалькі гадоў. Вось толькі чытач на прэзентацыі гэтага не зразумеў. Падумалі: выпяндрож. 

Ёсць людзі, якія кажуць, маўляў, Вішнёў ненармальна любіць маладых дзяўчат. Было такое, што ты калі-небудзь выкарыстоўваў статус пісьменніка для таго, каб, так скажам, прыцягнуць увагу прадстаўніцы жаночага полу? І што для цябе ўвогуле значыць жанчына?

Я не сэксот. Я за роўныя правы. Былі ў мяне, канешне, творы-правакацыі, з якіх шмат хто мог падумаць, і што я кепска да жанчын стаўлюся, і што фашыст. Шмат чаго. Я не збіраюся хаваць вочы. Так, я сапраўды люблю маладых дзяўчат. Не бачу ў гэтым нічога кепскага. А што, мне трэба любіць бабулек? Фліртаваць, знаеміцца – гэта ж не значыць спаць направа і налева. Гэта, мне здаецца, вельмі розныя рэчы. І я ж не педафіл, не з дзецьмі знаемлюся, калі, канешне, не лічыць дзецьмі васемнаццаці-дзевятнаццацігадовых дзяўчын. У апошні час, што можна якраз да пытання сталасці аднесці, я і знаемлюся зрэдку.

Гадоў дзесяць таму я з сябрамі, як кажуць цяпер, любіў пікапіць. Знаёміліся з дзяўчатамі на вуліцы, чыталі ім свае вершы, дарылі кнігі, бралі нумары тэлефонаў і забывалі. Напэўна, вельмі многіх пакрыўдзілі.

Калі больш сур’езна, то я заўседы ставіўся да дзяўчыны як да нечага рамантычнага, таемнага, светлага. Для творчага чалавека, калі няма закаханасці, не будзе творчасці. На першым месцы, мне здаецца, якраз каханне.

v

Ты лічыш сябе нармальным чалавекам, у сэнсе – без псіхічных адхіленняў?

Нармальнаць і вар’яцтва – гэта досыць умоўныя рэчы. Вельмі складана вызначыць, хто нармальны, а хто вар’ят. Калі браць сучаснае мастацтва, то з пункту гледжання псіхіятрыі кожны другі будзе з адхіленнямі. Мастацтва дасягнула такіх вяршыняў, што медыцына не паспявае за ім, яна няздольная заўсёды разгледзіць гэта адэкватна. З пункту гледжання стандартных мадэляў, той ці іншы чалавек можа лічыцца нармальным, але, насамрэч, ён можа быць вар’ятам. I наадварот.

Я ўжо прызвычаіўся да абвінавачванняў у свой адрас – усё ж перформанс зрабіў сваю цьмяную справу. Калі пра цябе кажуць гадасці, распускаюць плёткі, значыць, да цябе ставяцца неабыякава. Калі ласка. Ёсць адчуванне жыцця. Страшна – калі не заўважаюць. 

Як ты пішаш? Якія ўмовы табе патрэбныя для гэтага?

Мне патрэбная цішыня. Я люблю займацца літаратурнымі творамі зранку, уначы добра пішуцца карціны. Таму гэтыя два віды творчай дзейнасці ў мяне не канфліктуюць. Прозу або вершы часта пішу на белай неразлінаванай паперы, а потым перанабіраю на кампутары і паралельна рэдагую.

Ну а калі я зараз скажу: «Давай чатыры радкі пра надвор’е», ты мне іх выдаш?

Не. Пісаць на замову не люблю. Хаця сам экспромт мне даспадобы. Дарэчы, я ўвогуле не перанашу свайго ўдзелу ў літаратурных спаборніцтвах. Хаця і выступаю часам у арганізацыі пэўных конкурсаў, бяру ўдзел у журы… Тым не менш, слушныя былі словы Васіля Быкава: «Літаратура – гэта не спорт». І мне блізкая гэтая думка, хоць ёсць разуменне таго, што ў сённяшніх рэаліях конкурсы ўсё ж падштурхоўваць некаторых людзей да прыгожага пісьменства. 

Што зараз адбываецца з часопісам «Тэксты» (літаратурна-мастацкі праект, заснаваны суполкай радыкалаў, з публікацыяй такіх жа радыкальных тэкстаў – прым.)? Ці плануецца далей яго выдаваць?

Якраз цяпер ідзе актыўны збор матэрыялаў для новага нумара. Мяркуецца, што да новага года будзе зроблены макет, а ў першых месяцах 2012 новыя «Тэксты» будуць прэзентаваныя чытачу. Новы нумар плануецца тэматычным – пра грошы, хаця і не ўсе творы будуць з прывязкай да тэмы. Уступны артыкул напісаў Альгерд Бахарэвіч. Раней «Тэксты» выходзілі невялікім накладам, на правах рукапісу. Цяпер прапрацоўваем варыянты рэгістрацыі праекта. Хочацца, каб выданне трапіла ў кнігарні і знайшло свайго прыхільніка.

У тваіх калег, сяброў былі музычныя гурты. Напрыклад, той жа Альгерд Бахарэвіч і ягоны панк-гурт «Правакацыя». Цябе ніколі не цягнула ў музыку больш, чым проста «паспрабаваць»?

Калі займацца музыкай, то трэба займацца толькі ёй. Гэта як з рок-музыкам Лявонам Вольскім, які пачынаў як літаратар. І вось кажуць: выйшла першая кніжка Лявона Вольскага «Міларусь»! А я згадваю ягоную цудоўную кніжку, што з’явілася ажно ў 1993 годзе ў Таварыстве вольных літаратараў у серыі «Паэзія новай генерацыі». І тая кніжка мне падабаецца ўдвая больш за новую. Невялікі зборнік паэзіі на той момант быў значнай падзеяй для беларускай літаратуры. І чытаючы «Міларусь» разумееш, што Лявон Вольскі як літаратар застаўся ў 90-х. Усё ж раскідвацца ў мастацве вельмі небяспечна – можна так і не здабыць рэалізацыі. Той жа Альгерд Бахарэвіч своечасова спахапіўся і адышоў ад музыкі на карысць літаратуры. У мяне таксама былі музычныя эксперыменты, шмат гадоў таму з вядомым музыкам Уладам Бубнам мы выпусцілі альбом «Муміі суслікаў». Кажуць, што некаторыя з растаманаў палілі траву, слухаючы нашыя кампазіцыі.

ш

Якая яна, новая кніжка? Для каго была напісаная?

Я спадзяюся, што яна не самая кепская. Я б ахарактарызаваў яе як самотна-лірычную. Яна вельмі адрозніваецца па змесце ад папярэдніх кніг. Магчыма, у «Шоргаце жукоў» больш непрыхаванай рамантыкі. Сюды ўвайшлі вершы, што друкаваліся ў перыядычным друку ‒ «Новым часе», «Дзеяслове», «Тэкстах» у перыяд з 2005 па 2011 год. Для каго яна была створаная? Для сябе. Я прытрымліваюся думкі, што лепшыя творы робяцца не для публікі, а для ўласнага спажывання. А потым аўтар прымае рашэнне, ці варта гэта чытацкай аўдыторыі, ці не. Калі ж ад самага пачатку пісаць не для сябе, можна трапіць у пастку і ператварыцца ў будаўніка склепаў для нябожчыкаў. Хаця бываюць выключэнні і ў бульварнай літаратуры. Варта згадаць Аляксандра Дзюма – яскравы прыклад таленавітага літаратара. Формулы ўсё ж у мастацтве няма.

Чаго не хапае Беларусі ў культурным кантэксце?

У нас няма арт-рынка. Толькі ў Менску некалькі тысяч майстэрняў мастакоў. І дзе ж галерэі? Іх можна пералічыць па пальцах – вар’яцкая сітуацыя. Многія мастакі выстаўляюцца выключна за мяжой. Няма ў нас мэнеджараў мастацтва. Адсутнічаюць літаратурныя агенты. Распаўсюд кніжак наладжаны кепска, бо ў краіне фактычна дзяржаўная манаполія на падобнага кшталту заняткі. Сектар культуры фінансуецца слаба. Мала стыпендыяў, прэміяў. І гэтак далей, і гэтак далей. Працы хопіць гадоў на пяцьдзясят нам і нашым нашчадкам. 

Заметили ошибку в тексте – выделите её и нажмите Ctrl+Enter

Премьера: Журнал «Макулатура»

Литература

Сегодня на нашем сайте – обещанная презентация первого номера журнала «Макулатура», который покажет, до чего белорусская литература молода и увлекательна.